Nikola Faller, svestrani je osječki umjetnik koji nikada ne miruje. Inspiraciju za rad pronalazi u prirodi i svemu što ga okružuje, a svako godišnje doba iznova ga motivira da stvara nove kreacije. Osnivač i je i voditelj udruge Slama Land Art, a između ostalog uživa i u radu s djecom i mladima na kreativnim radionicama. Festival već 19 godina aktivno promovira Slavoniju i Baranju, a sama ideja proizašla je iz žetvenog rituala, odnosno zahvalnosti prirodi za žetvene plodove.
Nikola Faller je akademski kipar čiji rad nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Njegove kreacije u pijesku i lišću najbolje se vide iz zraka i svaka je posebna na svoj način. Ideje za kreacije nastaju spontano, uvijek ima okvirnu ideju nakon koje kreće improvizacija. Njegova djela prepoznao je i poznati kanal National Geographic koji je emitirao emisiju Europa iz zraka u kojoj su se mogla vidjeti i njegova djela.

Svako vaše umjetničko djelo fotografijama sačuvate od zaborava. No, vežete li se na neki način za djela koja stvarate?
Da moji radovi u prirodi nestaju s njenim mijenama i to je ponekad vrlo brzo u roku nekoliko sati primjerice kad crtam na pijesku’ jer dolazi plima, i tako se ja kao umjetnik vježbam u nevezivanju i iskreno uživam čak više ako djelo nestaje brže i pred mojim očima nego ako se polako i sporo raspada ili trune.

Kako to da ste odabrali slamu kao „materijal“ za izradu skulptura?
Pa slama je blago ravničarskog kraja i izuzetno je zahvalna za brzu i monumentalnu kiparsku intervenciju a pri tome prekrasno izgara. Zapravo inicijalnu ideju za rad sa slamom dobio sam čitajući o jednom drevnom ritualu u kojem se zahvaljivalo za žetvene plodove spaljujući skulpturu od slame i pruća na strništu. Nakon žetve. Smatrali su da božanska energija ulazi u plamteću figuru i da se tako vraća plodnost njivi a ja sam poželio oživjeti i osuvremeniti taj čin i tako je na obiteljskoj njivi u Baranji 2006 nastao SLAMA – Land Art Festival koji ove godine slavi svoj 19. rođendan.

Koliko vremena je potrebno za izradu skulptura od slame?
Razmjerno brzo nastaju slamnate skulpture, i mogu biti poprilično velike i lake. Konstrukcija se obično rješava drvom ili varenim željezom i onda se konopom jednostavno slama u više ili manje slojeva omotava i veže, tako da se ponekad skulptura od 3-4 m izradi u samo jednom danu i zapali a one najveće od 7- 8 m a ponekad i do 10 m visine u svega 3-4 dana timskog rada za vrijeme festivala.

Kako nastaju vaše impozantne slike u pijesku?
Crteže na pijesku izrađujem običnim grabljama za lišće i s pomoću konopa i drvenih štapova kojima improviziram veliki šestar i ravnalo. Svaka linija potez se ishodava a ponekad i trčim u utrci protiv nadolazeće plime. Podloga treba biti vlažan pijesak odnosno pješčani sprud koji je za vrijeme plime potopljen a za vrijeme oseke izlazi na vidjelo te se može iscrtavati. Najidealnije i meni najomiljenije i najljepše mjesto za ovo je ušće rijeke Neretve, gdje se održava već 5 godina za redom. SAN – Sand Art Neretva festival. A otkrio sam ga gostujući na ZEN – OPUZEN street art festivalu prije desetak godina.

Recite nam nešto više o radu svoje udruge? Koje teme su vam bliske, a možemo ih prepoznati kroz vaš rad?
Udruga Slama se bavi poticanjem umjetničke i ekološke svijesti u društvu, ja sam njen dugogodišnji da ne kažem doživotni predsjednik i umjetnički voditelj momentalno jedini zaposleni iako smo u određenim periodima i vezano uz određene projekte imali i do troje zaposlenih. Naš glavni ili istaknutiji projekti su SLAMA – land art festival., urbani land art projekt 4. Godišnja doba s košnjom trave u proljeće i grabljanjem lišća na jesen naravno i skulpturama od snijega i leda zimi, i SAN – sand art Neretva Festival i ono što je tek u začecima a to je rekonstrukcija starog i zapuštenog doma kulture koji smo 2022 kupili u pustari Kozjak u Baranji u parku Prirode kopački rit i gdje planiramo izgraditi i postaviti stalni postav park slamnatih skulptura i centar i sjedište udruge.

Slama Festival od 2005. oduševljava posjetitelje i sudionike. Sand Art Neretva Festival doista je poseban. Koja je tajna uspjeha?
Tajna uspjeha je po meni kontinuiran rad uz naravno početni talent i maštovitost i prilagodljivost, jer često dođemo do situacije kad baš sve ne izgleda kao uspjeh čak štoviše kao sabotaža ili pad, srozavanje pa treba i tad nastaviti i ustrajati i zahvalio bih svima na podršci u takvim prilikama te izazovnim prilikama za umjetnički izričaj kroz posebice razna gostovanja širem Lijepe naše ali i šire, to mi daje snagu i inspirira moju maštu za stvaranje u skladu sa Prirodom što je ovo današnje vrijeme globalna potreba ljudskih bića uopće.
