OČIMA DIZAJNERICE – londonski božićni sajam kao dizajnerski koncept

Dizajnerica Ivona Kalapač posjetila je London u vrijeme blagdana i obišla njegove sajmove koji su izvor zabave i bogate ponude, ali i zanimljivih, promišljenih koncepata, što ih čini nezaboravnim iskustvom.


Kao dizajnerica, London u vrijeme adventa promatram kao najveću otvorenu pozornicu na svijetu. Sve izgleda kao da je osmišljeno za stvaranje iskustva — ne samo lijepog pogleda. U prosincu se grad pretvara u ogroman kreativni laboratorij, gdje se igra sa svjetlom, teksturama, zvukovima i emocijama.

Ono što me uvijek iznova fascinira jest koliko je svaka lokacija promišljena. Advent u Londonu nije samo ukras, nego koncept. I baš zato toliko utječe na naš doživljaj – jer iza svakog detalja stoji namjera, ideja i emocija.

Foto: Privatni arhiv
Foto: Philippe Bontemps / Unsplash

Grad kao scenografija: estetika koja vodi emociju

Kada se bavite dizajnom, naučite da prostor nikada nije neutralan. Uvijek šalje poruku. U Londonu je ta poruka posebno jasna: advent je vrijeme topline, veselja i zajedništva i cijeli grad je dizajniran da vas u to uroni.

Svaki market ima svoj identitet.

Foto: Philippe Bontemps / Unsplash
Foto: Privatni arhiv

Winter Wonderland je namjerno šaren, glasan, zabavan, kao da je dizajniran da probudi dijete u svakom posjetitelju.
Covent Garden ide suprotnim smjerom: dominantni detalji, velika skulpturalna rasvjeta, smirena paleta — sve vrlo elegantno, skoro pa high fashion verzija adventa.
Southbank je rustikalan, topliji, prirodniji — naglasak je na teksturama, drvetu, lampicama koje izgledaju kao ručni rad.

Foto: Philippe Bontemps / Unsplash

Kao dizajnerica, volim vidjeti kako svaki prostor ima svoju priču, svoj “karakter”. To je ono što stvara doživljaj, a ne samo dekor.

Foto: Privatni arhiv

Svjetlo kao dizajnerski alat broj jedan

Ako postoji element koji najviše oblikuje adventski identitet Londona, onda je to svjetlo.
U dizajnu prostora to je najmoćniji alat: može promijeniti percepciju, naglasiti emociju i potpuno redefinirati atmosferu.

U Londonu se svjetlo koristi strateški:

  • Regent Street – monumentalne instalacije koje stvaraju dojam grandioznosti.
  • Oxford Street – razigrane, šire postavljene lampice koje pozivaju na šetnju.
  • Carnaby Street – svake godine novi vizualni identitet, često hrabar, umjetnički i gotovo konceptualan.
Foto: Privatni arhiv

Kao dizajnerica, posebno cijenim to što su uspjeli stvoriti potpuno različite atmosfere samo promjenom rasvjete. To je dokaz koliko je svjetlo snažan “graditelj emocije”.

Foto: Privatni arhiv
Foto: Philippe Bontemps / Unsplash

Dizajn koji poziva na druženje i ostajanje

Božićni marketi u Londonu nisu zamišljeni kao mjesta “za proći”, nego kao mjesta gdje se ostaje.
To se vidi po svemu: od rasporeda štandova, preko tekstura i materijala, do malih detalja poput visećih svjetala ili toplih drvenih elemenata.

Foto: Privatni arhiv

Kao dizajnerica, mogu reći da je najveća vrijednost prostora kada potiče interakciju. A londonski advent to radi intuitivno. Čim uđete u market, imate osjećaj da je sve postavljeno tako da se družite, fotografirate, razgovarate, sjednete, kušate nešto toplo.

To je dizajn u službi ljudi, što bi uvijek i trebao biti.

Foto: Privatni arhiv

Spoj tradicije i modernosti: londonski potpis

Najviše me inspirira njihova hrabrost u spajanju tradicionalnog i suvremenog. Advent kod njih nikada ne djeluje zastarjelo, ali nikada ni hladno. Upravo ta ravnoteža daje mu posebnu privlačnost.

Tradicionalni motivi — bor, lampice, drvene kućice, miris začina.
Suvremeni elementi — velike instalacije, umjetnički koncepti, neobične boje, moderne kompozicije.

Obožavam taj spoj jer pokazuje koliko se estetika može razvijati, a da i dalje ostane emocionalna i bliska.

Foto: Privatni arhiv

Kako estetika mijenja naš doživljaj adventa

Često zaboravljamo koliko vizualni dojam mijenja naše raspoloženje. Kad sve oko vas izgleda čarobno, i najmanje stvari postaju posebnije: topli napitak je ukusniji, fotografija ljepša, šetnja ugodnija a trenuci se lakše pamte.

To je moć dizajna. Ne mijenja sadržaj – mijenja kako se osjećamo u prostoru. A u Londonu je to dovedeno gotovo do savršenstva.

Foto: Privatni arhiv

Što kao dizajnerica učim od Londona

  • Svjetlo je emocija.
    Može grijati i kad je hladno.
  • Detalji nisu sporedni — oni nose doživljaj.
  • Dizajn mora biti autentičan.
    Tradicija i suvremenost mogu koegzistirati.
  • Prostor mora biti za ljude.
    Advent je najljepši kad potiče druženje.
  • Dobra estetika stvara uspomene.
    A to je, na kraju, najvažniji dio blagdana.