Dizajnerica Ivona Kalapač posjetila je London u vrijeme blagdana i obišla njegove sajmove koji su izvor zabave i bogate ponude, ali i zanimljivih, promišljenih koncepata, što ih čini nezaboravnim iskustvom.
Kao dizajnerica, London u vrijeme adventa promatram kao najveću otvorenu pozornicu na svijetu. Sve izgleda kao da je osmišljeno za stvaranje iskustva — ne samo lijepog pogleda. U prosincu se grad pretvara u ogroman kreativni laboratorij, gdje se igra sa svjetlom, teksturama, zvukovima i emocijama.
Ono što me uvijek iznova fascinira jest koliko je svaka lokacija promišljena. Advent u Londonu nije samo ukras, nego koncept. I baš zato toliko utječe na naš doživljaj – jer iza svakog detalja stoji namjera, ideja i emocija.


Grad kao scenografija: estetika koja vodi emociju
Kada se bavite dizajnom, naučite da prostor nikada nije neutralan. Uvijek šalje poruku. U Londonu je ta poruka posebno jasna: advent je vrijeme topline, veselja i zajedništva i cijeli grad je dizajniran da vas u to uroni.
Svaki market ima svoj identitet.


Winter Wonderland je namjerno šaren, glasan, zabavan, kao da je dizajniran da probudi dijete u svakom posjetitelju.
Covent Garden ide suprotnim smjerom: dominantni detalji, velika skulpturalna rasvjeta, smirena paleta — sve vrlo elegantno, skoro pa high fashion verzija adventa.
Southbank je rustikalan, topliji, prirodniji — naglasak je na teksturama, drvetu, lampicama koje izgledaju kao ručni rad.

Kao dizajnerica, volim vidjeti kako svaki prostor ima svoju priču, svoj “karakter”. To je ono što stvara doživljaj, a ne samo dekor.

Svjetlo kao dizajnerski alat broj jedan
Ako postoji element koji najviše oblikuje adventski identitet Londona, onda je to svjetlo.
U dizajnu prostora to je najmoćniji alat: može promijeniti percepciju, naglasiti emociju i potpuno redefinirati atmosferu.
U Londonu se svjetlo koristi strateški:
- Regent Street – monumentalne instalacije koje stvaraju dojam grandioznosti.
- Oxford Street – razigrane, šire postavljene lampice koje pozivaju na šetnju.
- Carnaby Street – svake godine novi vizualni identitet, često hrabar, umjetnički i gotovo konceptualan.

Kao dizajnerica, posebno cijenim to što su uspjeli stvoriti potpuno različite atmosfere samo promjenom rasvjete. To je dokaz koliko je svjetlo snažan “graditelj emocije”.


Dizajn koji poziva na druženje i ostajanje
Božićni marketi u Londonu nisu zamišljeni kao mjesta “za proći”, nego kao mjesta gdje se ostaje.
To se vidi po svemu: od rasporeda štandova, preko tekstura i materijala, do malih detalja poput visećih svjetala ili toplih drvenih elemenata.

Kao dizajnerica, mogu reći da je najveća vrijednost prostora kada potiče interakciju. A londonski advent to radi intuitivno. Čim uđete u market, imate osjećaj da je sve postavljeno tako da se družite, fotografirate, razgovarate, sjednete, kušate nešto toplo.
To je dizajn u službi ljudi, što bi uvijek i trebao biti.

Spoj tradicije i modernosti: londonski potpis
Najviše me inspirira njihova hrabrost u spajanju tradicionalnog i suvremenog. Advent kod njih nikada ne djeluje zastarjelo, ali nikada ni hladno. Upravo ta ravnoteža daje mu posebnu privlačnost.
Tradicionalni motivi — bor, lampice, drvene kućice, miris začina.
Suvremeni elementi — velike instalacije, umjetnički koncepti, neobične boje, moderne kompozicije.
Obožavam taj spoj jer pokazuje koliko se estetika može razvijati, a da i dalje ostane emocionalna i bliska.

Kako estetika mijenja naš doživljaj adventa
Često zaboravljamo koliko vizualni dojam mijenja naše raspoloženje. Kad sve oko vas izgleda čarobno, i najmanje stvari postaju posebnije: topli napitak je ukusniji, fotografija ljepša, šetnja ugodnija a trenuci se lakše pamte.
To je moć dizajna. Ne mijenja sadržaj – mijenja kako se osjećamo u prostoru. A u Londonu je to dovedeno gotovo do savršenstva.

Što kao dizajnerica učim od Londona
- Svjetlo je emocija.
Može grijati i kad je hladno. - Detalji nisu sporedni — oni nose doživljaj.
- Dizajn mora biti autentičan.
Tradicija i suvremenost mogu koegzistirati. - Prostor mora biti za ljude.
Advent je najljepši kad potiče druženje. - Dobra estetika stvara uspomene.
A to je, na kraju, najvažniji dio blagdana.
