Ana Žaja Petrak je grafička dizajnerica i ilustratorica iz Zagreba čiji su nas plakati inspirirani ljetom i Mediteranom oduševili na pretprošlogodišnjem InDizajn sajmu. Lista njenih klijenata doista je impresivna, a nabrojat ćemo samo neke: IKEA, Condé Nast, The Sunday Times Travel, Jamie Oliver…
Neke od asocijacija kada spomenemo ime ilustratorice Ane Žaje Petrak definitivno su hrana, boje i šarenilo. Ova grafička dizajnerica, osim što izrađuje zanimljive plakate na kojima hrana ima glavnu ulogu, vrsna je i kuharica pa je veza itekako logična. Kada se prihvati nove teme, Ana promišlja o bojama, oblicima, teksturama i osjećajima. Njen rad prepoznat je i izvan granica Hrvatske, a prvu šansu dobila za talijanski lifestyle časopis Valore Alimentare. Za naš INDIZAJN TALK provela nas je kroz svoj kreativni proces, ali i otkrila neke privatne stvari o sebi.

KAKO NASTAJU ILUSTRACIJE ANE ŽAJE PETRAK
Kada i kako se razvila ideja da počnete crtati motive hrane?
Ideja se razvila sasvim slučajno i pred već dosta godina; kada me prijatelj dizajner iz Italije angažirao da napravim par ilustracija za časopis koji je dizajnirao, a časopis se bavio tematikom hrane. Ta suradnja me potaknula da istražujem dalje temu hrane kroz ilustracije. Inspiracije mi nije nedostajalo, jer hrana je bila nešto što me oduvijek zaokupljalo i što sam oduvijek voljela.
Kako nastaju vaše ilustracije? Inspirira li vas svakodnevica ili vam ideje samo padnu napamet?
Ovisi o projektu i trenutku. Uglavnom sve što sam ikad napravila dobro, napravila sam prilično brzo. Ja nisam perfekcionist, volim jednostavnost i spontanost, i u kreativnom procesu, i u životu. Inspiriraju me obične, svakodnevne stvari, priroda, glazba, umjetnost i ljudi.

Je li lakše stvarati prema narudžbi klijenata ili kada imate slobodne ruke?
Uvijek je lakše stvarati kad imaš slobodne ruke.
Boje u vašem stvaranju imaju vrlo važnu ulogu. Je li i tako i u ostalim sferama vašeg života npr. odijevanju ili uređenju doma?
Boje su moja opsesija i jako važan element u mojim radovima. Obožavam proučavati i uočavati odnose boja, kontraste i njihov sklad – stalno i posvuda.
Volim snažne i odvažne boje, iako se najčešće odijevam u neutralnu klasiku uz neki koloristični detalj. Moj dom je uređen u eklektičnim stilu; slike, plakati, biljke i razne vintage sitnice i predmeti unose boje i pričaju priču o mojoj obitelji i meni.
Volim kad prostor odiše dušom ljudi koji u njemu žive, kad je živahan i autentičan. Volim boje u prostoru, one imaju snažan uticaj i emocionalnu vrijednost, određuju ugođaj i atmosferu.
Jako mi je drago što ljudi često biraju moje art printove ili originalne slike za svoje interijere. Moji radovi su tijekom godina bili dostupni u IKEI, John Lewisu, Anthropologie i još nekim shopovima i galerijama, a posebno mi je drago što su dostupni i na King&McGaw web shopu, jednoj od top destinacija za prodaju umjetničkih reprodukcija.

ŠARENE KUHARICE
Ilustrirali ste 15-ak kuharica. Koja vam je najdraža?
Volim raditi na kuharicama, svaka je na svoj način zanimljiv projekt i teško mi je izdvojiti najdražu. U ovom trenutku sam se sjetila “Every Last Bite” od Rosie Sykes, to je jedna od zadnjih knjiga na kojoj sam radila.
Uvijek dobijem na uvid hrpu predivnih recepata i fotografija, i uživam u procesu rada i suradnji s dizajnerom i autorom knjige.
Jeste li dobra kuharica ?
Jesam! Obožavam kuhati i kuham svakodnevno. Najviše sam o kuhanju naučila od svoje bake i Jamie Olivera (za kojeg sam također radila ilustracije za njegov časopis).
Uvijek volim isprobavati neke nove recepte, začine i jela. Projekti na kojima radim me često inspiriraju za kuhanje, a ponekad i nešto što kuham završi kao ilustracija.


Recite na nešto više o svom projektu u Croatian Design Superstoru? I ovdje su u glavnim ulogama bili gastro motivi.
S Croatian Design Superstoreom sam surađivala 2017. Napravila sam kolekciju kuhinjskih tkanina inspiriranim Dalmacijom: s motivima fritula, mišancije, maraske i Plavca. To je bila jedna lijepa gastro priča ispričana ilustracijama, na uporabnim predmetima.
Kuhinjske krpe bile su hit, i danas dobivam upite od ljudi iz Hrvatske i inozemstva koji su ih negdje vidjeli i žele ih nabaviti.

Opišite nam svoje iskustvo u crtanju slikovnice. Je li to bio zahtjevan zadatak budući da su djeca najiskreniji kritičari.
Ilustrirala sam dvije slikovnice za Little Tiger Publishing, izdavačku kuću u Velikoj Britaniji. To je bio iskorak iz moje uobičajene niše, jer sam radila za potpuno drugačiju publiku – malu djecu.
Bilo je uzbudljivo i zabavno raditi na tim ilustracijama, i taj proces mi je otvorio neka nova vrata i mogućnosti. Obje slikovnice su uvrštene u poseban izbor slikovnica u Škotskoj koji potiče čitanje među najmlađima, a mali Škoti ih dobivaju besplatno kao dio inicijative za promociju čitanja.